12 Nisan 2015 Pazar

Biotop 6

Natur og naturfænomener


Krystal


Der findes forskellige slags krystaller i verden, der er f.eks. krystaller der er over 10 meter lange i Cueva de los Cristales eller Crystal Cave of the Giants i Mexico. De store krystaller er lavet af calciumsulfat men mange stoffer på væske form kan dannes om til krystaller ved tryk eller temperatur forskel. Dagligdagens eksempler på krystallisering er f.eks. salt og sukker.


Jeg tænker at det vil være spændende for min målgruppe at se billeder af giga krystaller eller kigge på krystaller(smykker eller andre former sten) og der efter selv prøve at lave det.


Aktivitet


Lav dine egne krystaller


Af sukker(mislykkedes for mig)


Man kommer sukker i et glas med lunkent vand og røre rundt så indtil der ikke kan opløses mere sukker og til der ligger små krystaller i bunden af glasset. Der efter tager man et bomuldssnor, binder snoret fast i en pind som på billedet. Fugt snoret i vand og rul det i sukker inden snoret kommer i vandet. Der efter venter man til at der sætter krystaller på bomuldssnoren.




Af salt


Varm vand op i en gryde og kom salt i. Jo varmere vandet er jo mere salt kan opløses. Når der ikke kan opløses mere salt kommer du blandingen i et glas. Fugt en bomuldssnor rul den i salt og sæt den i glasset(igen som det øverste billede) Lad det vente i vandet indtil du kan se krystallerne på snoret.



Udforskende arbejde

Der vises billeder og videos af de gigantiske krystaller og vi fortæller børnene at de selv skal prøve at lave små krystaller. Børnene kan kigge på og eksperimenter krystallerne med forstørrelsesglas. Det vil være en lærings aktivitet og vi vil tale om mineraler og hvordan krystaller opstår i naturen.

Pædagogerne kan stille spørgsmål som:

Hvad kan ellers ligne krystaller?(is, sten)
Sker der noget når man holder lys på krystaller? (Når sollys rammer krystal(nogle af dem) brydes det i alle regnbuens farver)

Det vil gavne børnene at stille dem spørgesmål som de kan undersøge og finde svar på, selvfølgelig også med hjælp af pædagogerne. Noget andet er at fange børnenes interesse og nysgerrighed, det tænker jeg, at jeg gør i første fase hvor jeg viser billeder og videos.

Få børnene til at stille spørgesmål.

Det vil være meget bedre at kunne få børnene til at stille spørgesmål og tage disse spørgesmål som udgangspunkt for de næste undersøgelser og aktiviteter. Pædagogen planlægger altså ikke et helt forløb men f.eks. kun første fase. Derefter er det børnene der vælger hvad de vil udforske på dette område. Denne udforskning vil på denne måde være mere meningsfuldt for dem.

Når børnene har lavet deres egne krystaller vil vi udstille dem så forældre og andre børn i institutionen kan se dem. Det vil give en følelse af ejerskab.


Kilder:

Børn og naturvidenskab, Ingela Elfström m.fl. Akademisk Forlag 2012: Kapitlet Udforskende naturvidenskabeligt arbejde


http://testoteket.danishsciencefactory.dk/content/krystaller-på-køkkenbordet


http://www.dn.dk/Admin/Public/Download.aspx?file=Files%2FFiler%2FPDFDocs%2FSmykkesten_og_krystaller.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder