18 Ocak 2015 Pazar

Museums Opgave - Trapholt

Museums Opgave

Trapholt

Trapholt er et museum for moderne billedkunst, kunsthåndværk, design og møbeldesign. 

Jeg vil skrive mere om hvad man kan se på museet, når jeg har været der. Jeg besøger stedet på Onsdag. 

Har allerede fundet mange oplysninger på trapholt.dk  jeg synes det er meget godt at vide noget om stedet inden man besøger det. Jeg har f.eks. læst på web-siden at der er noget der hedder PilfingerZoner, der står ikke noget om hvad det er udover "Ideen er at børn og voksne sammen kan opdage og undersøge kunst og design på legende og eksperimenterende måder." Det er noget jeg vil undersøge nærmere når jeg besøger stedet.


Trapholt er et museum der henvender sig til alle målgrupper, der er taget hensyn til både børn og personer med handicap. 



Hvilke hensyn har man taget til mennesker med handicap?

"Trapholt har fået tildelt alle mærkerne i tilgængelighedsordningen, der har til formål at sikre, at folk med handicap og specielle behov kan få nem adgang til forlystelser, museer, restauranter og hoteller rundt omkring i landet." - godadgang.dk

-Jeg har læst mig frem til at kommunikationschef Hans Christian Nedobrowsky har fortalt, at tilgængelighed har været tænkt ind i selve kunstmuseets arkitektur helt fra starten.
-Der er udlån af kørestole så man behøver ikke tage sin kørestol med. De kan reserveres på forhånd.
-Der er specialomvisninger for blinde og svagtseende. 
-Man kan komme rundt overalt på museet uden at støde på en eneste trappe.
-Personalet er meget servicemindet - vagterne står altid klar med en hjælpende hånd.

Trapholt for børn

-Børnehaver og SFO'er kan besøge Trapholt på egen hånd, de kan bruge PilFingerZoner som jeg også skrev om øverst.(Det noget jeg vil undersøge yderligere, og beskrive hvad det præcis er i næste blog indlæg.) 
-Der står også noget om noget der hedder "Det Sorte Rum" som man kan book'e inden man kommer med børnene, det er også noget jeg vil undersøge nærmere når jeg besøger stedet.
-Til storebørnsgruppen i børnehaven tilbyder de omvisningen Kunst og Sanser. Omvisningen tager udgangspunkt i store, abstrakte malerier i Richard Mortensen-salen, og sammen kan man undersøge og tale om, hvordan de abstrakte malerier kan være udgangspunkt for et væld af forskellige historier og opfattelser - alt efter hvem det er der ser. Omvisningen er en blanding af fortælling, dialog og praktiske øvelser.
-Man kan komme rundt i hele museet med barnevogne og klapvogne.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder