20 Ocak 2015 Salı

Biotop 4 opg. 2

Didaktisk forløb om skrald og nedbrydning


Hvem skal lære/målgruppe?

Storbørnsgruppe børnehave.

Hvad skal læres og hvorfor skal der læres?

At børnene lære mere om hvad affald er, hvorfor vi sortere det, hvad vil sige at være skaldemand.
Så børnene føler mere interesse, respekt og ansvarlighed for naturen og miljøet.

Hvordan skal der læres, ved hjælp af hvad skal der læres og af hvem skal der læres?

-Først dialogisk oplæsning af bogen Jeg er skraldemand -af Liesbet Slegers.

-Derefter samtale om skrald, genbrug og hvorfor vi skal være omhyggelige når vi sortere skrald.
-Til sidst en aktivitet om hvordan skrald nedbrydes i naturen.
-Pædagogen står selvfølgelig for aktivitet og dialogisk oplæsning.


(Plastikpose, sølvpapir, cigaretskod, papir og banan)

Jeg valgte disse ting fordi nogle af dem nedbrydes hurtigt og man skulle gerne se en forskel på et par mdr.


Aktiviteten:

-Der sømmes forskellige typer af skrald på et træbræde, det kan være æble, papir, pap, batteri, plastik og alt muligt andet. 
-Dette graves ned i jorden. 
-Der starter en nedbrydning.
-Man graver den ud igen.

Jeg har læst mig frem til hvor lang tid det ca. kan tage for forskelligt affald at blive nedbrudt.

Frugt: 2-5 uger
Glas:4000-1000000 år
Mobil Tlf:1000år
Tyggegummi:5 år
Papir:3-12 mdr.
Dåser:500 år

Kilde: http://www.skoven-i-skolen.dk/content/forsøg-med-nedbrydning
Didaktik-Et overblik af Juul Henrik (2011)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder