18 Ocak 2015 Pazar

Biotop 4 opgave.

Fuglefoder

Til aktiviteten vil jeg bruge æbler og appelsiner som skal fyldes op med fuglefoder. Snor til at hænge foderet op i træerne. Jeg vil også lave en mere fedtet blanding som børnene kan forme som de har lyst til. Der følger en opskrift med:)

Målgruppe

Det er en aktivitet man kan udføre med alle aldersgrupper. Hvis det er de helt små, skal man nok blande frøblandingen selv og lade dem forme. Andre aldersgrupper kan være med til at lave blandingen også.

Didaktiske overvejelser

Jeg vil lave fuglefoder sammen med børnehavebørn i 3-5 års alderen. Aktiviteten kan forgå både inde og udenfor når man laver selve foderet. Når det skal hænges op skal det naturligvis være udenfor.

Under aktiviteten kan man tale om dyrene der lever i området, om fuglene og hvad de spiser normalt og hvorfor de har brug for ekstra fedt for at komme igennem den kolde vinter. Det vil nok få børnene til at glæde sig til man skal ud og hænge foderet og måske se om der kommer nogle fugle og spiser det.

Æstetisk læreproces

-De fem æstetiske virksomhedsformer-

Den oplevelsesmæssige virksomhed, den analytiske virksomhed, den udtryksmæssige virksomhed, det håndværksmæssige virksomhed og den kommunikative virksomhed, disse virksomhedsformer er tæt forbundne og udtrykker de kompetencer barnet kan udvikle gennem en æstetisk læreproces.


Aktivitet: Fuglefoder i frugt og i forskellige former.

Den oplevelsesmæssige virksomhed (det impressive):
Når børnene skal lave selve maden, og til slut hænge den udenfor. Hvis man er heldig kan de også se fuglene spise foderet.

Den udtryksmæssige virksomhed (det ekspressive):
Det er en måde hvor man udtrykker sig selv i sit hånd arbejde. Sagt på en anden måde; når børnene former foderet som de selv har lyst til og på deres helt egen måde.

Den analytiske virksomhed:
Analysen findes både i det oplevede, under arbejdsprocessen og i forhold til vurderingen af det færdige produkt. Det er altså vigtigt at tale under aktiviteten om hvorfor vi laver det her og hvad vi får ud af det. (Har skrevet under didaktiske overvejelser)

Det håndværksmæssige virksomhed (det tekniske og materialemæssige):
At man bruger sine hænder til at forme blandingen, eller andre måder som f.eks. med en kniv. I denne aktivitet skal de blandt andet bruge kniv til at skære og udhule.

Den kommunikative virksomhed:
Når man fortæller andre om hvad man har lavet og oplevet, det kan være forældre, andre børn og pædagoger. Det kan også være en udstilling hvor man viser det man har lavet.



Kilder: Værksted, natur og teknik for pædagoger -Redaktion Pernille Bjarnhof Storm
Skoven-i-skolen.dk

Hvad kan børnene få ud af denne aktivitet?

-De vil udvikle deres finmotorik når de skal skære og udhule frugt og når de skal forme og sanse blandingen.
-De kan udvikle deres grovmotorik hvis der skal klatres i træer, for at hænge foderet.
-De vil få en bedre forståelse overfor dyr/fugle/naturen.
-Naturoplevelser i barndommen bidrager både til den følelsesmæssige, mentale og fysiske udvikling.




Fuglefoderblanding

Vildfugle blanding
Appelsiner og æbler
Usaltet fedtstof

Man kan også vælge at lave en blanding selv i stedet for vildfugleblanding som man kan købe i supermarkedet, med blandt andet: havregryn, rosiner,  havrekerner, rugkerner, jordnødder, solsikkefrø, hampefrø, sesamfrø, hirsefrø og hasselnødder.


Hvad vil jeg vide mere om: Jeg vil vide mere om hvilke fuglearter der levet i Danmark især omkring min biotop. Jeg fandt f.eks. ud af der var noget af foderet som de større fugle kunne lide og kun få små spiste, det vil jeg også undersøge nærmere.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder